‘Sınav yerine süreç odaklı’ ölçme sisteminin ayrıntıları belli oldu

Milli EÄŸitim Bakanlığınca (MEB), ilkokullarda ölçme-deÄŸerlendirme çalışmaları, test sisteminin tamamen sona erdirildiÄŸi “sınav deÄŸil, süreç odaklı” öğrenme yaklaşımını temel alan “öğrenci geliÅŸim dosyası” üzerinden yapılacak.

‘Sınav yerine süreç odaklı’ ölçme sisteminin ayrıntıları belli oldu
Atlas International Group

Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, ilkokullardaki ölçme değerlendirme uygulamalarındaki yeniliklere ilişkin açıklama yaptı.

Bülbül, okullarda sonuç odaklı ölçme sisteminden süreç odaklı ölçme sistemine geçiş çalışmasını içeren yeni düzenlemenin, anaokul ve ilkokul düzeyindeki öğrencilerin öğrenme süreçlerinin değerlendirilmesine yeni bakış açısı getireceğini söyledi.

Öğretmenlerin ders etkinlikleri sırasında sürekli ölçme faaliyeti yürüttüğüne işaret eden Bülbül, şunları kaydetti:

“Öğrencilerin verilen yönergeleri anlaması, doÄŸru adımlar atması ve istenileni ortaya koyması, öğretmenin de anında geri bildirim vermesi, aslında sınıf içi ölçmenin tam ifadesi. Yeni yaklaşımımızda, bunun planlı ÅŸekilde yapılmasını ve öğrencinin ürünlerinin geliÅŸim dosyasında tutulmasını hedefliyoruz. Bu yaklaşımla yönetmelikle ilkokul 4. sınıflarda yazılı saati uygulaması kaldırıldı. Bunun yerine ilkokullarda tüm sınıf kademelerinde ölçme sistemi, süreç odaklı öğrenme yaklaşımıyla öğrenci geliÅŸim dosyasına göre olacak. Okul öncesi ve ilkokul 1, 2, 3 ve 4’üncü sınıflarda öğrencilerin akademik ve sosyal geliÅŸimi sürekli takip edilecek. Öğrencilerin geliÅŸim düzeyleri, öğretmen rehberliÄŸinde gerçekleÅŸtirilen bireysel ve grupla yapılan etkinliklere katılım gözlem formları, oyun temelli deÄŸerlendirmeler ve verilen görevleri yerine getirme gibi ölçme araçlarıyla takip edilecek.”

“DURUM DEÄžERLENDÄ°RMESÄ°” DAHA ANLAMLI

Bülbül, bu yeni bakış açısıyla okullarda artık “durum deÄŸerlendirmesi” ifadesinin çok duyulacağını aktardı.

Öğrencinin bulunduÄŸu noktayla geldiÄŸi nokta arasındaki geliÅŸim seviyesini belirlemenin, ölçmenin temel amacı olduÄŸunu vurgulayan Bülbül, “Okullarımızda öğretmenlerimiz çok güzel çalışmalar yapıyor. Ancak deÄŸerlendirme bir sınava göre yapılırsa sonuç istenildiÄŸi gibi çıkmayabiliyor. Önemli olan süreç içerisinde neler yapıldığı ve öğrencideki geliÅŸimin ne düzeyde olduÄŸunun belirlenebilmesidir. Buna biz ‘durum deÄŸerlendirmesi’ diyoruz ve bunu ölçmek, bizim için daha anlamlı” dedi.

TÜRKÇEDE 4 BECERİYİ ÖLÇEN ÖLÇME ARAÇLARI GELİYOR

Genel Müdür Bülbül, ilkokullarda özellikle Türkçenin doğru ve etkin kullanımıyla ilgili 4 beceriye yönelik özel ölçme araçları kullanılacağını bildirdi.

Böylece Türkçe öğretimine ağırlık vereceklerini belirten Kemal Bülbül, şöyle devam etti:

“Okullarda ilkokul 2. sınıfa kadar test çözme alışkanlığı oluÅŸmuÅŸtu. Ama asıl olan, öğrencilerin düşünme becerisinin geliÅŸmesi, düşündüğünü yazması, muhakeme yeteneklerinin geliÅŸtirilmesi. Dört beceri içerisinde yazma becerisinin geliÅŸtirilmesi çok önemli. Bu konuda Bakanlığımız 2016 yılında ‘Yazılı Anlatım Becerilerinin GeliÅŸtirilmesi’ çalışmasını baÅŸlattı. Bu yönde hazırladığımız ölçme araçlarını öğretmenlerimizin kullanıma sunacağız ve bu test çözmekten çok daha kıymetli bir çalışma olacak. Öğrencilerimizin yazılı anlatım becerilerinin yanı sıra dinleme ve konuÅŸma becerisinin de geliÅŸtirilmesi gerekir. Ortaokul ve liselerde olduÄŸu gibi ilkokulda da öğretmenlerimiz, öğrencilerinin bu becerilerini geliÅŸtirmede önemli bir rol üstlenecek ve Bakanlık olarak da bunu sürekli takip edeceÄŸiz.”

“SÃœREKLÄ° SORU ÇÖZMEK DEĞİL, OKUDUÄžUNU ANLAMAK ÖNEMLÄ°”

Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, velilerin çocuklarının sınav başarısı için sürekli soru çözme ve deneme sınavına girmesi gerektiğini düşündüğünü, bunun da çok sağlıklı olmadığını söyledi.

Sınavlara hazırlık ve sınav baÅŸarısı için öğrencilere test çözdürmek yerine öğrencilerin muhakeme ve akıl yürütme becerilerinin geliÅŸtirilmesi gerektiÄŸine iÅŸaret eden Bülbül, “EÄŸer öğrenci okuduÄŸunu anlıyorsa ve verilenleri kullanarak sorunun çözümüne ulaÅŸabiliyorsa sınavda baÅŸarı göstermesi kaçınılmaz” dedi.

Öğretmenlerin de klasik ölçme alışkanlıklarını kolay terk edemeyeceÄŸini, ama sonuç odaklı ölçmenin kendilerini de rahatsız ettiÄŸini bildiklerini söyleyen Bülbül, “Alışkanlıklardan vazgeçmek kolay deÄŸil, ama hepimiz hemfikiriz, öğrencilerimizin ders kitaplarını takip etmeleri, derse aktif katılım saÄŸlamaları ve soruların cevaplarını seçme yerine kendi düşüncelerini yazmaları onların daha da baÅŸarılı olmalarını saÄŸlayacak” diye konuÅŸtu.

Bakanlık olarak, süreç odaklı ölçme deÄŸerlendirmeye yönelik öğretmenlere destek olmak için “ölçme araçları” yayınlamaya baÅŸlayacaklarını bildiren Bülbül, öğretmenin öğrettiÄŸini nasıl ölçeceÄŸine iliÅŸkin örnek materyalleri sürekli olarak EBA üzerinden yayınlayacaklarını bildirdi.

Genel Müdür Kemal Bülbül, sözlerini, “Ä°lköğretim ya da ortaöğretim fark etmez, tüm ölçme çalışmalarında öğrencileri ve okulları sıralamak ya da karşılaÅŸtırmak fayda saÄŸlayan bir çalışma deÄŸil. Unutulmamalı ki bir yerde birinci varsa orada sonuncu da vardır. Önemli olan, süreçte kimlerin ne düzeyde katkı saÄŸladığı ve baÅŸlangıçtan sonuca kadar ne kadar fayda elde edildiÄŸidir” deÄŸerlendirmesinde bulundu.

Ä°LK YORUMU SÄ°Z YAZIN

HoÅŸ Geldiniz

Üye değilmisiniz? Kayıt Ol!

Hemen Hesabını Oluştur

Zaten bir hesabın mı var? Giriş Yap!

Åžifrenizi mi Unuttunuz

Kullanıcı adınızı yada e-posta adresinizi aşağıya girdikten sonra mail adresinize yeni şifreniz gönderilecektir.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.