TEPAV: Ağustos’ta perakende güveni arttı

TEPAV (Türkiye Ekonomi Polititkaları Araştırma Vakfı) tarafından hazırlanan Perakende Güven Endeksi’nde (TEPE) değeri 5,2 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre 11,7 puan, geçen aya göre 21,5 puan arttı. Perakende güveni İstanbul’da…

TEPAV: Ağustos’ta perakende güveni arttı
Atlas International Group

TEPAV (Türkiye Ekonomi Polititkaları Araştırma Vakfı) Perakende Güven Endeksi’nin (TEPE) 164. sayısı yayımlandı.

Buna göre TEPE, Ağustos ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre 11,7 puanlık, bir önceki aya göre ise 21,5 puanlık artışla 5,2 puan değerini aldı.

TEPE anketine katılan perakendecilerden geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumunun iyileştiğini belirtenlerin oranı Ağustos 2023’te yüzde 0,6’dan yüzde 43,7’ye, önümüzdeki 3 ayda işlerinde iyileşme bekleyenlerin oranı ise yüzde 5,8’ten yüzde 9,1’e yükseldi. Öte yandan, önümüzdeki 3 ayda satış fiyatında artış bekleyen perakendecilerin oranı yüzde 98,5’ten yüzde 97,2’ye geriledi.

Perakende güveni İstanbul’da geriledi

Bölgeler bazında incelendiğinde ise Ağustos ayı perakende güveninde en fazla artış Kuzeydoğu Anadolu ve Ortadoğu Anadolu Ege bölgelerinde gözlenirken İstanbul’da geriledi. Güneydoğu Anadolu, Batı Anadolu ve Akdeniz bölgelerindeki artışlar da ortalamanın gerisinde kaldı.

İstanbul’da perakende güveni yüzde -3,2 puan olarak kaydedildi.

100 kişiden 80’i ‘işler düştü’ dedi

İşlerin (geçen yılın aynı dönemine göre) durumuna yönelik değerlendirmeler, Ağustos 2023’te
-72,7 puan değerini alarak Temmuz 2023’e göre 12,8 puan, Ağustos 2022’ye göre 45,1 puan
azaldı.

Ağustos 2023’te TEPE anketi katılımcılarının yüzde 5,2’si geçen yılın aynı dönemine göre
işlerinde artış olduğunu belirtirken, işlerinde düşüş olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 80,7
olarak belirlendi. Geçen yıla göre işlerinde bir değişiklik olmadığını belirtenlerin oranı ise yüzde
14,2 oldu.

En fazla artış “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektöründe

Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında Ağustos 2023’te, geçen yılın aynı dönemine göre “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” ve “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken, “motorlu taşıtlar”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” ve “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektörleri ise ortalamanın altında değer aldı.

Üç aylık beklentiler durağan

Ağustos 2023’te TEPE anketi katılımcılarından önümüzdeki 3 ayda işlerinde iyileşme
bekleyenlerin oranı yüzde 5,8’ten 9,1’e, işlerinde bir değişiklik beklemeyenlerin oranı ise yüzde
74’ten yüzde 80’e yükseldi. Katılımcıların yüzde 10,9’u işlerinde kötüleşme beklediğini belirtti.

İyileşme beklentilerinde turizm sezonunun uzaması, düğün sezonu ve yabancı müşterilerin
artması, eğitim döneminin yaklaşması gibi mevsimsel etkiler ağırlıkta iken, kötüleşme
beklentilerinde yükselen maliyetler ve satış fiyatlarındaki artış, alım gücünün düşmesi ve
talebin daralması gibi temel iktisadi kısıtlar öne çıktı.

İLK YORUMU SİZ YAZIN

Hoş Geldiniz

Üye değilmisiniz? Kayıt Ol!

Hemen Hesabını Oluştur

Zaten bir hesabın mı var? Giriş Yap!

Şifrenizi mi Unuttunuz

Kullanıcı adınızı yada e-posta adresinizi aşağıya girdikten sonra mail adresinize yeni şifreniz gönderilecektir.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.